Κυριακή, 22 Μαρτίου 2009

Μεσογειακή Διατροφή

axarslan@

Μεσογειακή Διατροφή - medNutrition

Νηστεία και υγεία

Χριστίνα Φοντόρ

Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα για τη διατροφή του ανθρώπου, η νηστεία μπορεί όντως να αποδειχθεί μια συνήθεια που βοηθά την υγεία.

Γράφει η Χριστίνα Φοντόρ Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα για τη διατροφή του ανθρώπου, η νηστεία μπορεί όντως να αποδειχθεί μια συνήθεια που βοηθά την υγεία. Η νηστεία μπορεί να εφαρμοστεί από την πλειοψηφία του υγιούς πληθυσμού, σύμφωνα πάντα με τις θρησκευτικές αντιλήψεις του καθενός. Προσοχή πρέπει να δίνεται και καλύτερα να αποφεύγεται στα παιδιά, στις εγκύους, στις θηλάζουσες, στους ηλικιωμένους ή σε άτομα με χρόνιες παθήσεις. Σε γενικές γραμμές, με ένα νηστίσιμο πρόγραμμα διατροφής μπορούμε να επιτύχουμε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή. Αυτό σημαίνει ότι παρέχονται ικανοποιητικές και ισορροπημένες ποσότητες τόσο μακροθρεπτικών συστατικών (υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λίπους) όσο και μικροθρεπτικών (βιταμινών και μετάλλων).

Τα οφέλη της νηστείας για την υγεία του ανθρώπου είναι πολλά. Η αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης που είναι το κύριο χαρακτηριστικό της νηστείας, μειώνει τα επίπεδα των λιπιδίων στο αίμα δηλαδή της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων. Τα κορεσμένα λίπη (ζωικής προέλευσης) συμβάλλουν στη δημιουργία αθηρωμάτωσης, στις καρδιαγγειακές παθήσεις, στην καρδιακή προσβολή, στα εγκεφαλικά επεισόδια και στην ψηλή αρτηριακή πίεση. Ιδιαίτερα τα άτομα με ψηλά λιπίδια στο αίμα επωφελούνται καθώς η νηστεία βοηθά στη μείωση τους.

Μια νέα επιδημιολογική μελέτη του 2008 από γιατρούς και άλλους επιστήμονες του πανεπιστημίου της Πολιτείας Γιούτα των Ηνωμένων Πολιτειών προσθέτει σημαντικά νέα στοιχεία για τις ευεργετικές επιδράσεις της νηστείας στον οργανισμό. Στην Πολιτεία αυτή οι άνθρωποι που ανήκουν στην εκκλησία LDS, δηλαδή οι Μορμόνοι, έχουν ακόμη χαμηλότερο ποσοστό θανάτων λόγω καρδιακών παθήσεων από τους υπόλοιπους κατοίκους της Γιούτα και των Ηνωμένων Πολιτειών. Τα αποτελέσματα των ερευνητών έδειξαν ότι η συστηματική νηστεία όπως γίνεται από τους Μορμόνους μειώνει κατά 54% τον κίνδυνο για καρδιακή πάθηση. Επίσης, η εν λόγω νηστεία μείωνε σημαντικά και τον κίνδυνο προσβολής από διαβήτη.

Ένα ακόμη όφελος που εξασφαλίζουμε από τη νηστεία είναι η αυξημένη πρόσληψη ω3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Τα ω3 θεωρούνται απαραίτητα για όλες τις ηλικίες, δηλαδή ο οργανισμός δε μπορεί να τα συνθέσει μόνος του και πρέπει να τα λάβει από την τροφή. Πηγή τους είναι τα ψάρια και τα θαλασσινά που τρώμε συχνά στη νηστεία. Δρουν ευεργετικά για την καρδιά καθώς έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης αρρυθμιών και δημιουργίας θρόμβων, καθυστερούν το ρυθμό αύξησης της αθηρωματικής πλάκας και μειώνουν ελαφρώς και την αρτηριακή πίεση. Επίσης, βοηθούν και στο ανοσοποιητικό και το νευρικό σύστημα (συμβάλλουν στην πνευματική εγρήγορση). Η απουσία από τη διατροφή λιπαρών ουσιών της οικογένειας των ωμέγα 3 όπως το DHA και το EPA, έχουν σχετισθεί με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη και νευρικές διαταραχές.

Από τα οφέλη της νηστείας, σημαντικό είναι να επισημάνουμε και την αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών που προέρχονται από τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια καθώς και τα δημητριακά ολικής άλεσης. Ειδικά οι αδιάλυτες φυτικές ίνες από τα φρούτα και τα λαχανικά συμβάλλουν στην καλή λειτουργικότητα του πεπτικού σωλήνα με μείωση του κινδύνου για δυσκοιλιότητα και στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου. Ακόμη, μια σημαντική δράση τους είναι η μείωση της απορρόφησης της χοληστερόλης από τη βλεννογόνο του εντέρου. Έτσι, μειώνουν τη χοληστερόλη και τη γλυκόζη στο αίμα. Από την άλλη, η αυξημένη κατανάλωση των παραπάνω τροφίμων έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη αντιοξειδωτικών ουσιών όπως η βιταμίνη C, τα βιοφλαβονοειδή και τα καροτενοειδή (β-καροτένιο, λυκοπένιο), το σελήνιο. Οι ουσίες αυτές ενισχύουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και παρεμποδίζουν τη δράση των ελευθέρων ριζών. Έτσι, μειώνεται το «οξειδωτικό στρες» -ένα σύνολο αντιδράσεων που γίνονται στον οργανισμό και θεωρούνται η αιτία δημιουργίας της αθηροσκλήρωσης, του καρκίνου και των εκφυλιστικών νοσημάτων του νευρικού συστήματος, όπως η νόσος του Πάρκινσον και η νόσος του Άλτσχαϊμερ.

Από την άλλη, η νηστεία μπορεί να δημιουργήσει κάποιες διατροφικές ανεπάρκειες. Για παράδειγμα, η αποχή από τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχει ως συνέπεια τη μειωμένη πρόσληψη ασβεστίου το οποίο προσλαμβάνουμε κυρίως από αυτά. Για τις μέρες της νηστείας μπορούμε να καλύψουμε εν μέρει τις ανάγκες μας σε ασβέστιο μέσω των ξηρών καρπών και κάποιων λαχανικών με αυξημένη περιεκτικότητα σε ασβέστιο (αμύγδαλα, σουσάμι, χαλβάς, λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι, σπανάκι, μπάμιες, το γάλα σόγιας και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά). Παρόμοια έλλειψη μπορεί να παρατηρηθεί και για το σίδηρο ο οποίος απορροφάται καλύτερα όταν προέρχεται από ζωικά τρόφιμα. Στα νηστίσιμα φαγητά, ο σίδηρος βρίσκεται στα θαλασσινά και σε κάποια φυτικά τρόφιμα όπως (π.χ. όσπρια, σπανάκι, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, αποξηραμένα φρούτα, ξηροί καρποί, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά) αλλά η απορρόφηση σιδήρου φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλή. Μπορεί όμως να βελτιωθεί σημαντικά από τη ταυτόχρονη πρόσληψη βιταμίνης C που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά. Ακόμη, η νηστεία είναι πιθανό να δημιουργήσει έλλειψη σε βιταμίνη Β12 καθώς αυτή περιέχεται κυρίως σε ζωικά τρόφιμα. Μικρές ποσότητες μπορούμε να πάρουμε από τους ξηρούς καρπούς και τις μπανάνες.

Συμπερασματικά, η νηστεία μπορεί να είναι τελικά ωφέλιμη τόσο για θρησκευτικούς λόγους όσο και για λόγους υγείας όταν περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων και γίνεται με σωστούς συνδυασμούς τροφών. Βέβαια, όπως είδαμε είναι πιθανό να δημιουργεί κάποιες διατροφικές ανεπάρκειες. Γι’ αυτό καλό είναι τα άτομα που έχουν προβλήματα υγείας ή άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού που αναφέρθηκαν πριν πάντα να συμβουλεύονται το γιατρό τους πριν ξεκινήσουν τη νηστεία και πιθανόν να χρειαστούν κάποιο συμπλήρωμα διατροφής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ετικέτες

Μ.Μ.Ε. Ενημέρωση Οι Φίλοι μας έστειλαν Υγεία news.kathimerini.gr Editor-Εκδότης Auto Ιστοσελίδες Αθλητισμός Οικονομια kathimerini.gr www.autotriti.gr Εγραψαν www.youtube.com Οργανισμοί on Video Ειπαν Ελλάδα Ζωή Κοινωνικά Blogs Θεός Τα ΝΕΑ on line www.kathimerini.gr ygeia.tanea.gr Έλληνες Αγάπη Ιωάννης ό Φίλος Λαός Πολιτική Ψυχαγωγία Δράση Εκλογές Ελπίδα Εργασια ΙόΦ ΙόΦ. 2016 Λόγια Οικονομία www.enet.gr www.hellasmagazine.com Αλήθεια Αλλαγή Θέση Οι νόμοι του Murphy Πατρίδα Σπουδές Σχολιασμός Ταξίδι Φίλοι Ψήφος ανωνυμως BANK-banner connecting.gr/ tanea.gr Αγώνας Αποτέλεσμα Αυτοδιοίκηση Γερμανία Δύναμη Ελεύθερη Ελληνική Ελληνικό Εξοπλισμός Ευχή Ηγέτης Θετικό Καλή Καρδιά Καρδιά Κατοικίδια Κλοπή Κοινωνία Κόμματα Μέλλον Μυαλό Οικογένεια Πίστη Πλούσιος Πολιτικός Πολιτισμός Πορεία Πράξεις Σεπτέμβριος Σκέψεις Ταξίδια Τροφή Ψέμα Ψυχή εργασία μετά το πτυχίο ουρανός πατριώτες χαστούκια 1940-1980 Amarone Amjet Executive Bual Madeira Business jet Candidates Direct Employee Domain Names Eνόργανη γυμναστική FAZ Follow Grenache Gyrotonic Hellene Hellenes Isocrates Jacques Delpla Katerina Skype credits TED Tawny Port arteshop.gr athinakyriakidoumail careerjet.gr craftit.gr ergastirimorfes.gr forum.oaed.gr healthpages.gr holisticharmony.com indeed infognomonpolitics.blogspot.com katerinam.com lucreativestudio.gr mikropolytexneio.gr obrela.gr portal.kathimerini.gr thermopilai.org users.forthnet.gr vita.grhttp://www.blogger.com/img/blank.gif www.dromosellinon.gr www.fitdiet.gr www.ftiaxto.gr www.medlook.net www.metafysiko.gr www.tanea.gr www.yourtrainer.gr Άνθρωπος Άνθρωπός Άρωμα Έλληνα παραγωγό Έλληνες πρόσφυγες Έντιμος Ένωση Ανεξάρτητων Δημοσιογράφων Έργα Όνειρα Όραμα Ώρα Αδιαφορία Αεροπλάνο Αληθινός Αμάν Αμύγδαλα Αναζητούμε τους καλούς Ανατροπή Ανθρώπινη Αρμονία Ανυπακοή Αξία Απελπισία Αποτροπή Απόγνωση Απόφαση Αργά Αυτοεκτίμηση Βασίλη Μαρκεζίνη Βδέλες Βιταμίνες C Βραβείο Βωμός ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΕΡΩΝ ΓΑΒΡΙΗΛ Γαϊτανάκι Γειτονιά Γενναίος Γεύση Γιατρός Γιουγκοσλαβία Γιώργου Νούτσου Γκρίνια Γνώμη Γνώση Γραφείο Χρηματοοικονομικών και Νομικών Συμβούλων Γυμνός Δίκαιος Δημοσκόπηση Δημόσιο Διαρρήξεις Διασύνδεση Διατροφή Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης Δικηγόρος Διχασμός Δουλειές Δραχμές Δρόμος Δυναμική Δυνατή Δυνατός Δυσφήμηση Δώρο ΕΛ.ΑΣ Ειρήνη Εκδότης Εκκλησία Εκλογές 2012 Εκλογές 2015 Εκπαιδεύτρια στην αεροβατική Εκτίμηση Ελευθερία Ελληνικό παπούτσι Ελληνικό ποτό Ελληνικό ρούχο Ελληνικό τρόφιμο Εμπειρία Ενέργεια Ενεργειακά Εντολή Εξουσία Εξωτερικό Επάλξεις Επιλεγμέν Επιλογή Επιτροπή Επιχειρηματικότητα Εργαλείο Ευθύνη Ευλογία Ευρωζώνη Ευρώ Ευτυχία Εύγε Εύνοια Η Λύση Ημέρα Ηρωικός Θετικά Θησαυρός Θράσος Θυσία Ιερώνυμος Ικανότητα Ιταλία Ιωάννης ό Φίλος. ΙόΦ. Δυσλεξία Καγκελάριος Erhard Καθρέπτης Κακία Καλοδύνη Καλοκαίρι Καλύτερα Καλύτερος Καρκίνος Κατάσχεση Κατάχρηση Καταιγίδα Κατασκευή Κινητό Κομματικό Κορδέλες Κουβέντα Κρίκος Κρίση Κόκκινο κρασί Κύριος Λάκης Λαζόπουλος Λέσβο Λαϊκή Εντολή Λεμόνι Λιμάνι Λύσεις για τη δυσκοιλιότητα ΜΜΕ Μάνα Μάρω Βαμβουνάκη Μέντορα Μήνυμα Μαγνητική Μαγνητική καταιγίδα Ματιά Μεϊμαράκη Μητσοτάκη Μηχανή του Χρόνου Μνησικακία Μοντέρνα Μπίρα ΝΩΠΗ ΓΥΡΗ Νέα Δημοκρατία Νεκροθάφτης Νοοτροπία Νους Νόημα Νόμπελ Ειρήνης Ομιλήτρια Οπτική ΠΑΙΣΙΟΣ Πίκρες Παιδί Παρέα Πατριωτική Αναγέννηση Πατριώτης Περιβάλλον Πιστοποιημένη πιλότος Ποίηση Πολιτεία Πολιτικές αποφάσεις Πολιτικές δράσεις Πολιτικοί Πολωνία Πονήματα Προβατάκια Προσευχή Προσοχή Πρόσφυγες Πρόσωπο Πρόταση Πυξίδα Πόνο Σαλάτα Σημαία Σοκολάτα Σοφός Στρατιωτικός Συγγραφέας Συγχώρηση Συκοφαντία Συμβουλές Συμβουλή Συμπεριφορά Συνείδηση Συνεργασία Συνθήκη Συντάξεις Σχέδιο Σχέσεις Ζωής Σωστός Σωτηρία Σύμπλεγμα Τάμπλετ Ταπεινός Τζανίν Σέφερντ Τιμωρία Τράπεζα Τραπεζίτης Τρόπος Τρόϊκα Τσαρλς Μπουκόφσκι Υπηρεσία Υπολογιστής Υπομονή Φίλε Φίλη Φοραλογούμενος Φτωχός Φυλακή Φόλοι Χάδι Χάρισμα Χαμόγελο Χαρά Χαρές Χείλη Χειροποίητα Κοσμήματα Χρέος Χρήμα Χρήματα Χρήσιμα Χρόνια Πολλά Χρόνος άτολμος ανίκανος αναζήτηση δίκαιους εραστής κλωτσιές μπουνιές πανεπιστήμιο Κέμπριτζ σπρωξίματα φυσικός και μαθηματικός Ισαάκ Νεύτων

Υπολογιστής

< Ανέκδοτα και άλλα... anemela.monadiko.gr

paizein.gr

paizein.gr
Παιδία Παίζειν

On Line Now !

γαστρονόμος

ενα και ενα στο monadiko.gr

Επάνω από όλα η Υγεία

μαγείρεμα ... τώρα

Ενημέρωση των blogs....